Ajankohtaista

Suomussalmen matkailupäällikkö Aija Laukkanen Suoma-messuilla helmikuussa 2019.
maalis 09

Suomussalmi ja Hidden Treasures, kätketyt aarteet

Suomussalmen matkailupäällikkönä viime juhannuksen jälkeen työnsä aloittanut Aija Laukkanen on asettunut vaarojen keskelle, Kiantajärven rannalle. Talvi on tehnyt vaikutuksen Saimaan rannan kasvattiin.

”Nyt talvikaudella ihaillen seuraan ympärille syntynyttä upeaa talven ihmemaata –  Winter Wonderlandia,” hän hehkuttaa.

Matkailupäällikön tehtäväkenttä on laaja. Hän johtaa matkailutoimialan kehittämistä, siihen liittyvien toimintojen uudistamista ja matkailuhankkeiden valmistelua.

”Kertarykäyksellä en kaikkea lähde uudistamaan, vaan vanhoja toimintamalleja ja markkinointivälineitä tarkastellessa uusia asioita otetaan pala kerrallaan mukaan,” Laukkanen kuvaa toimintatapaansa.

Matkailupäällikön ensimmäisenä tehtävänä oli liittää Suomussalmi osaksi kansainvälistä Gateway to Land of National Parks -hanketta. Hankkeen tavoitteena on kehittää Kuusamon lentokentän vaikutusalueen matkailua ja vahvistaa ympärivuotista kansainvälistä matkailua. Markkinointikohteiksi valikoituivat Japani, USA ja Intia.

Suomussalmi on mukana myös Visit Finlandin Lakeland-yhteistyössä, jota Kainuussa parhaillaan valmistellaan. Kainuu otetaan mukaan järvialueelle pohjoisena ulottuvuutena. Yhteisiä toimenpiteitä on suunniteltu Kiinaan, Keski-Eurooppaan, Benelux-maihin ja Ranskaan.

Suomussalmi voi onnekseen tehdä yhteistyötä niin pohjoiseen Kuusamon suuntaan kuin etelään Kajaanin suuntaan, lähialueella Kuhmon kanssa ja koko Kainuussa kaikkien kanssa.

Yhteistyöllä olemme enemmän

”Yhteistyöllä olemme enemmän, se nähtiin Matkamessuilla Helsingissä, kun Kainuulla oli siellä yhteinen osasto,” Laukkanen kertoo.

Messujen teemana oli Hidden Treasures eli kätketyt aarteet,  ja Hossa ja Raate olivat mukana kilpailussa, jossa messuasiakkaita laitettiin etsimään näitä kätkettyjä aarteita.

Opastettujen kierrosten kysyntä on viime vuosina kasvanut ja uusia asiakkaita tavoitellaan uuden ryhmämatkailuesitteen avulla. Esitteessä on 10 ryhmämatkakohdetta ja ehdotuksia opastetuista kierroksista. Esite löytyy netistä.

Työtä tehdään myös sosiaalisen mediassa. Viime marraskuussa avattiin Facebookissa Visit Suomussalmi -sivu. Siellä Talvikampanjassa kysyttiin mikä sinusta on parasta Suomussalmen talvessa. Kahden viikon aikana kyselyllä tavoitettiin 10 194 henkilöä, ja kommenttejakin saatiin 311. Ykkösenä oli Hossa ja toisena hiihtoladut.

”Tervetuloa Suomussalmelle löytämään oma tunnelmasi, oma kätketty aarteesi,” matkailupäällikkö Aija Laukkanen toivottaa.

Teksti on lyhennelmä Pohjoisen Opas -lehdessä (N:o 29, 2019) julkaistussa kirjoituksesta.

 

Jaa artikkeli:

Ajankohtaista