Ajankohtaista

helmi 21

Suomussalmi mukana Suomen suurimmassa matkailun osto- ja myyntitapahtumassa

Kuhmo-Suomussalmen majoitusvuorokaudet jatkavat kasvuaan

Tilastokeskuksen ennakkotilaston mukaan Kuhmo–Suomussalmen alueen rekisteröidyt majoitusvuorokaudet jatkoivat edellisvuosien tapaan kasvuaan. Viime vuonna yöpymisiä rekisteröitiin kaikkiaan kahta vaille 74 700. Kasvua edellisvuoteen on lähes 3 800 majoitusvuorokautta. Yöpyjistä oli lähes 54 000 kotimaista, ulkomaisia puolestaan 20 700.

”Kasvu ja eri markkinoilla majoitusvuorokausien saaminen ei ole itsestäänselvyys, vaan sen eteen tulee tehdä pitkäjänteistä ja määrätietoista työtä,” Suomussalmen kunnan matkailupäällikkö Aija Laukkanen sanoo.

Suomussalmen matkailupäällikkö Aija Laukkanen esitepöydän takana matkailun myyntitapahtumassa.
Suomussalmen matkailupäällikkö Aija Laukkanen Suoma-messuilla helmikuussa 2019.

Hossa kiinnosti SUOMA kiertuella

Kotimaisten asiakkaiden ja kotimaisten matkailijaryhmien saamiseksi paikkakunnalle Suomussalmi osallistui Suoma-kiertueen Oulun ja Kuopion tapahtumiin. Suomen Matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma ry:n järjestämä tilaisuus on Suomen suurin matkailun osto- ja myyntitapahtuma. Molemmilla paikkakunnilla ostajina oli yrityksistä, erilaisista yhdistyksiä sekä ryhmänkerääjiä ja bussifirmojen matkasuunnittelijoita, kaikkiaan noin 180 tahoa per kaupunki.

”Ilahduttavaa molemmilla paikkakunnilla oli Hossan ja Suomussalmen tunnettuus. Tiskille tuli asiakkaita, jotka kertoivat jo tehneensä ryhmävarauksen majoituksineen alueelle, mutta jotka haluavansa tarkempaa tietoa siitä mitä kaikkea voisi kolmen päivän retken aikana tehdä. Mielellään otettiin myös vastaan vinkkejä yksittäisen matkailijan talviaktiviteeteista niin Suomusalmella kuin Hossassakin,” matkailupäällikkö Aija Laukkanen kertoo.

”Hossa kiinnosti ehdottomasti eniten. Hossaan pitäisi kehittää pienryhmille ns. ”huonon liikkujan kilometrin lenkki”. Mielenkiinnolla kuunneltiin myös Hossan tulevista kehitysaskeleista ja otettiin vastaan tietoa talvireiteistä.”

Laukkasen mukaan ensimmäisen loppuivat Raatteen, Hiljaisen kansan sekä Kianta-laivan esitteet. Erä-Kainuun talviliite katosi useampaan kassiin, ja kertoipa joku vievänsä niitä työpaikan kahvihuoneeseen luettavaksi. Tieto Niittykahvilan lounaasta kiinnosti monia. Oulussa suurin kiinnostuksen kohde oli Vesi kielellä –kesäteatteriesitys, ja moni otti mukaansa valmiiksi hinnoitellut Kultaisen Kukon teatteribuffet-tarjouksen sekä Vanhan Kurimon ryhmäruokailupakettitarjouksen. Painotuore Suomussalmi ryhmille -esite sai myös positiivisen vastaanoton, tarjoaahan se ostajalle suoraan erilaisia valmiiksi pohdittuja retkivaihtoehtoja.

”Tämän myyntitapahtuman iloinen yllätys olivat sekä Oulusta että Kuopiossa tulleet ns. varmat ryhmävaraukset,” Laukkanen sanoo.

Tapahtumien luonteeseen kuuluu myös se, että tapahtumassa esitellään tarjontaa, mutta konkreettisia kauppoja tehdään vähän varsinaisen myynnin tapahtuessa myöhemmin ja suoraan yritykseen.

Lisätietoja
Aija Laukkanen, matkailupäällikkö, puh. 044 777 3170, aija.laukkanen@suomussalmi.fi

 

Jaa artikkeli:

Ajankohtaista