Ajankohtaista

helmi 19

Nuorten ideoima Pelipäivät 21.–22.2. Kiannon Kuohuissa

Torstaina ja perjantaina on odotettavissa vilskettä kylpylä Kiannon Kuhuissa, kun yli 280 suomussalmelaista koululaista osallistuu osana koulupäiväänsä nuorten itsensä ideoimaan Pelipäivät-tapahtumaan.

Pelipäivien ideana on esitellä ja testata uusia liikuttavia tapoja pelata, kilpailla ja olla yhdessä. Suomussalmelaisia nuoria aktivoidaan liikkumaan pelillistämisen (exergaming) kautta. Exergaming tarkoittaa pelaamisen ja liikunnan yhdistämistä monipuolisesti, motivoivasti, palkitsevasti, hauskasti ja sosiaalisesti.

Pelipäivien pääkohderyhmänä ovat 9–15-vuotiaat koululaiset ja tapahtumaan osallistuminen tapahtuu valvotusti osana koulupäivää. Koululaisten ohella tapahtumaan osallistuvat erityisryhmänä kehitysvammaiset.

Kaikille avoimet ja maksuttomat pelien testausajat ovat torstaina klo 15–18 ja perjantaina klo 11–13.

Tapahtumassa on kaksi tapahtumapistettä. Kylpylän aulasta löytyvät iWall ”peliseinä”, tapWall kosketusnäyttöpeli ja Golfsimulaattori. Pyöräilytilan vieressä oranssista huoneesta löytyvät Trixter VR -sisäpyörät, Hockey Trick -jääkiekkopeli, perinteisiä lautapelejä ja pari retropeliä.

Kajaanin Ammattikorkeakoulu käynnisti elokuussa 2018 Korpikainuu goes digi -hankkeen, joka on järjestämässä tapahtumaa yhteistyössä Suomussalmen kunnan, Suomussalmen nuorisovaltuuston, Suomussalmen Rastin sekä Kehitysvammaisten tuki ry:n kanssa.

Hankkeessa suomussalmelaiset nuoret suunnittelevat ideointityöpajojen pohjalta houkuttelevia ja innovatiivisia liikuntatapahtumia kuntalaisille yhteistyössä liikuntaseurojen kanssa ja hyödyntävät niissä digitaalisuuden tuomia mahdollisuuksia sekä noudattavat kestävän kehityksen periaatteita.

Ideointityöpajoissa syntyi kaksi uutta tapahtumaa: Pelipäivä kylpylällä 21–22.2.2019 ja Digiseikkailu ulkona sunnuntaina 26.5.2019.

Lisätietoja
Projektipäällikkö Virpi Keränen, virpi.keranen@kamk.fi tai puh. 044 715 7091.

tapWall kosketusnäyttöpeli
Torstaina ja perjantaina voi kokeilla kosketusnäyttöpeliä nuorten itsensä suunnittelemassa tapahtumassa Pelipävät, joka on osa Korpikainuu goes digi -projektia. Kuva: KAMK/Korpikainuu goes digi

 

Jaa artikkeli:

Ajankohtaista